februar 11, 2008
Betalingsbetingelser køkken
Er der nogen der ved hvad der er normal kutyme i køkkenbranchen vedrørende betaling?. Jeg stiller spørgsmålet fordi vi er i dialog med Vordingborg køkkenet og de forlanger næsten hele beløbet inden leveringen af køkkenet. De påstår at det er normal praksis i branchen. Jeg er dog ikke meget for at betale så mange penge, inden jeg får mit køkken leveret.
Hejsa….ja, kotumen peger mere og mere i den retning.
Vi er dog af den opfattelse i butikken som jeg er indehaver af, at køb af køkken er en tillidssag…og at tilliden da gerne skulle være at finde begge veje.
Umiddelbart har jeg aldrig haft lyst til at betale for noget førend jeg har fået det….så derfor skal mine kunder heller ikke.
Kan da sagtens se det smarte i at ‘skumme’ renterne i perioden fra bestilling til levering, men, men, men.
Såfremt det er et spørgsmål om at køkkenforretningen gerne vil være sikre på deres penge vil en bankgaranti da kunne løse det problem – synes faktisk moralen er lidt lav i branchen på det punkt generelt, og vil da faktisk glæde mig til at høre hvad argumentet for forudbetaling er fra andre branchefolk her på siden – synes det lugter af mistillid og ikke meget andet.
Huha, jeg frygter at få hug nu…
Fa.: Evald Puggaard Aps
http://www.evald-puggaard.dk
Kan kun tilslutte mig, at det er en tillidssag. Dog står forbrugeren stærkere hvis det skulle komme til problemer vdr. leverance. Dog er der en ide i for køkkenforhandlerens side at sikre sig betaling for specialfremstillede ting, fx bordplade, spec. fronter mv. Men det skulle ikke være nødvendigt med mere end 50% forud.
For mig handler det ikke om nogen rentefordel, men udelukkende om at kunden viser en eller anden form for betalingsvillighed inden leveringen. En bankgaranti er bestemt ikke gratis for kunden, så de fleste kunder foretrækker en aconto betaling istedet for bankgarantien.
Jeg kan kun tilslutte mig det rimelige i at kræve 1/2 af beløbet betalt inden leveringen. Resten kan så typisk betales når køkkenet er leveret. På den måde har både køber og sælger ‘fat i den lange ende’. I vores butik har vi faktisk oplevet, at en kunde har ringet dagen før de skulle modtage køkkenet og aflyst med den begrundelse, at de stod i Ribers og ikke havde råd til køkkenet aligevel. Resultatet blev at vi stod med en række skabe, som vi ikke umiddelbart kunne bruge andetsteds.
For mange køkkenmærkers vedkommende er skabene rent faktisk at betragte som specialvarer. Her snakker jeg om alle de køkkenmærker, som får samlet og leveret køkkenerne direkte fra fabrikken. Hvis kunden af en eller andcen grund ikke vil eller ikke kan betale, står køkkenbutikken med et køkken, som de ikke bare kan afsætte til en anden kunde. Køkkenfabrikken vil ikke have skabene retur, da de ikke opererer med et færdigvarelager. Så de har typisk en regel, der siger at det koster 50 % af varens pris at levere skabene retur.
Det er noget helt andet med de køkkenbutikker, som udelukkende leverer usamlede skabe eller selv samler skabene. Her vil skabene bare kunne tages på lager, og bruges til en anden kunde. Lågerne vil kunne sendes retur til fabrikken og lægges tilbage i den bunke de er taget fra. På den måde koster det ikke køkkenbutikken det helt store.
VI HAR KØBT ET VORDINGBORGKØKKEN. VED UNDERSKRIFT BLEV DER FORLANGT DEPOSITUM PÅ 20% af det samlede beløb. ok.
men desuden kræver de, at vi skal betale restbeløbet den dag vi beder om, at få køkkenet leveret, det vil sige, at når der er 3 ugers leveringstid på køkkenet, så skal vi reelt betale restsum 3 uger før levering. Altså leverandør har fået sine penge 3 uger før levering. ER DET VIRKELIGT NORMAL PROCEDURE, ELLER SKAL VORDINGBORGKØKKEN BETALE FORUD.
Slettet pga. overtrædelse af reglerne i Køkkenkøbs forum
Jeg havde bestilt 7 klædeskabe hos Bigacencept inkl. montering til levering d.7.9 og montering d.10.9. Biga ville enten have 27500kr forudbetalt eller det fulde beløb 55000kr indsat på en deponeringskonto i deres navn.De gik konkurs d.1.9. Det var snedkeren, som kontaktede os og fortalte om konkursen, ikke Biga. Jeg var allerede begyndt at rive de gamle klædeskabe ned. Til sagens kerne: i følge nogle jurister med speciale inden for dette felt kan deponeringskonti være udformet forskelligt og hvis de er at sidestille med en forudbetaling er pengene tabt. Det var denne heldigvis ikke. Efter den oplevelse har jeg ikke lyst til at betale noget forud, men kun betale det fulde beløb ved levering og montering.
Kære Arne Schmidt
Hos Vordingborg Køkkenet A/S har vi flere forskellige betalingsordninger. Vi har blandt andet en forudbetalingsordning men også en bankdeponeringsordning.
Jeg har været inde og checke vores ordredatabase og vores kunde database, for at finde dit navn og adresse således at jeg kunne kontakte dig, så vi sammen kunne finde den ordning som du var mest tilfreds med. Jeg kunne desværre ikke finde dit navn, men det kan være fordi du/ i har købt i din kones navn.
Vil du være rar at kontakte mig på mail hjh@vordingborg.com
Med venlig hilsen
Hjalmar Skovholm Hansen
Adm. Direktør
Vordingborg Køkkenet A/S